Skole får flere bøger tilbage i undervisningen

Houlkærskolen er gået til kamp mod ren iPad-undervisning. De vil have bøgerne tilbage i klasserne.

Tekst og foto: Britt Roslyng/Kommunikation

I en tid hvor digitaliseringen har indtaget næsten alle aspekter af samfundet, har Houlkærskolen i Viborg valgt at gå mod strømmen ved at indføre en "analogiseringsstrategi". Initiativet skal genindføre og vægte de fysiske bøger i undervisningen.

- Med strategien ønsker vi at tage farten ud af den digitale udvikling og skabe balance mellem det analoge og det digitale, fx ved at købe flere bøger og prioritere at opretholde et godt bibliotek, fortæller skoleleder Jens Johansen.

Eleverne afleverer deres mobil, når de møder ind på Houlkærskolen om morgenen.

Houlkærskolen var blandt de første skoler i Danmark til at indføre mobil-fri skole. Fra at sidde med hovederne nede i skærmen i frikvartererne, oplevede lærerne, at eleverne igen begyndte at tale med hinanden, spille kort og bold.

Sammen med lektor, Niels Jakob Pasgaard, der er en kendt stemme i den pædagogiske debat om digitalisering og analogi, formulerede Jens analogiseringsstrategien, som skolebestyrelsen uden tøven godkendte. Nu har strategien et år på bagen.

- Det er en kulturændring af en udvikling, der har stået på i mere end 40 år. Derfor er det også svært at sætte klare mål eller tal på, hvad vi har opnået det første år. Det er heller ikke så vigtigt, kommer det fra Jens Johansen.

Vi har ikke et ønske om at rulle skolen tilbage til 1980’erne.

Jens Johansen

Flere greb i værktøjskassen

Strategien sigter mod at skabe en opmærksomhed og styrke elevernes evne til at navigere i både det digitale og analoge og udvikle kompetencer, der er relevante i begge virkeligheder – noget, der ikke er helt let at måle på.

Vi skal stadig lære eleverne, at det er en særlig oplevelse at åbne en bog, siger Søs Navntofte Staun.

Alligevel er det let for lærerne at komme med eksempler, hvor opmærksomheden på analog undervisning har været en gevinst.

- Jeg oplever, at børnene er mere seriøse, når de løser en opgave i en bog end online, for så kan de jo bare klikke videre, forklarer Søs Navntofte Staun, der underviser i dansk i udskolingen.

Med strategien håber Houlkærskolen at skabe en alsidig undervisning, der både trækker på digitale og analoge ressourcer. Målet er at give eleverne de bedste muligheder for læring og fordybelse, uanset mediet.

- Vi kan godt mærke, at eleverne er vant til det digitale og knap så meget de analoge. Vi skal lære eleverne at overveje, om computeren er det rigtige værktøj eller om de skal bruge et andet. Det er en krævende opgave, forklarer matematiklærer Jenna Lorensen.

Færre forstyrrelser og bedre koncentration

Lærerne på Houlkærskolen har også oplevet, at skærmene kan tage fokus væk fra det egentlige indhold i undervisningen.

- Vi kender det jo godt selv. Så popper der en besked op i det nederste, højre hjørne. Man skal godt nok være en disciplineret teenager for ikke lige at klikke ind og læse den. Samme forstyrrelser får de ikke, hvis de læser i en bog, forklarer Søs Navntofte.

En bog går ikke død for batteri.

Hans-Jakob Lauridsen

Hun bakkes op af kollegaen Hans-Jakob Lauridsen, der udover dansk også underviser i engelsk, musik og billedkunst i 4.-6. klasse.

- Der er nogle ting, hvor den analoge tilgang er mere effektiv i forhold til at bruge iPads eller computer. Så virker iPad’en ikke, så er den langsom og så skal den opdatere.

Også forældrene bakker op om flere bøger i undervisningen.

- Vi har løbet en åben dør ind hos forældrene. Det giver dem en tryghed at vide, at deres børn ikke sidder bag en skærm hele dagen, slutter Jens Johansen.