Der er borgere i Viborg Kommune, der hver dag tilbringer mange timer i en kørestol. Derfor er det vigtigt med en grundig evaluering, og det gør man selvfølgelig ved at prøvekøre dem
Godt samarbejde om stor beslutning
Tekst og foto: Rune Jungberg Pedersen/Kommunikation
Jeg er ikke i tvivl om, at jeg er ankommet det rigtige sted. Allerede da jeg parkerer min cykel og kigger ind af vinduespartiet på plejecentret Banebo, kan jeg se den første medarbejder, der kommer kørende imod mig i en elektrisk kørestol.
Dem er der nemlig samlet rigtig mange af denne dag i festsalen på Banebo, hvor kolleger fra otte forskellige kommuner er samlet for at teste elektriske kørestole.
Et kunstigt dørtrin midt i lokalet, vidner om, at det ikke bare er for sjov, og udbudskonsulent Anne Husum Mikkelsen fra Viborg Kommune slår da også fast, at det måske nok er en spændende og sjov arbejdsdag at teste kørestole, men at resultaterne ikke er at spøge med.
- Der er jo mange borgere, der bruger rigtig mange timer i en kørestol, og derfor er det vigtigt, at de er testet grundigt. Både i forhold til komfort og teknik. Det kan man ikke kun gøre ved at kigge på papirer. Det kræver, at man prøver dem, fortæller udbudskonsulent Anne Husum Mikkelsen.
Lang proces
Det er et år siden, kommunerne begyndte processen med at finde en ny leverandør. Den begyndte med at definere de minimumskrav, der skal være til de elektriske kørestole herunder blandt andet sikkerhed.
Herefter er materialet sendt i udbud, hvor alle potentielle leverandører, der lever op til kravene, kunne afgive et tilbud.
Alle stolene bliver testet af to hold af medarbejdere, der giver karakterer indenfor ni forskellige områder. Det eneste, der ikke indgår i testen, er prisen.
- Det er kun mig, der kender priserne på de enkelte stole, for det er vigtigt, at den ikke påvirker bedømmelsen af kvaliteten. Først når alle stole er blevet testet og bedømt, afslører jeg prisen, efter vi har foretaget den endelige evaluering. Her vægter kvaliteten 60 procent og prisen 40 procent, forklarer Anne.
Nemmere i Viborg
En af de kolleger, der har travlt med at nærstudere og afprøve kørestole er visitator på hjælpemiddelområdet Birgitte Petersen.
Hun har deltaget flere gange i denne specielle disciplin.
- Jeg synes, det er spændende, og det betyder også, at jeg kommer til at kende produkterne bedre. Jeg synes, det er smart, at Viborg Kommune har en indkøbsaftale på disse typer stole. Det gør det nemmere for os i visitationen, da vi tidligere skulle indhente flere tilbud i forbindelse med køb af én stol. Aftalen i Viborg betyder, at vi kender produkterne bedre, og at vi ved, at de har fået et kvalitetsstempel, siger Birgitte Petersen.
- Vi sigter efter, at 80 procent af borgerne kan bruge de kørestole, vi vælger her. De sidste 20 procent har nogle specielle behov, så dem kan vi ikke dække med standardudbuddet, fortsætter hun.
Fokus på mekanik
Bjarne Thomsen, der er ansat på Viborg Kommunes Hjælpemiddelcentral, har stor fokus på mekanikken, da han bruger omkring halvdelen af sin arbejdstid på at servicere elektriske kørestole og scootere.
- Jeg fokuserer meget på det tekniske, vedligehold og hvor besværligt, det er at skifte delene. Der er jo tale om genbrugsstole, så hvis en borger ikke længere skal bruge stolen, kommer den tilbage til hjælpemiddelcentralen. Så skifter jeg de dele, der er nødvendige for at gøre den klar til en ny bruger, siger Bjarne Thomsen, der har 16 års erfaring i jobbet.
Han vurdere hele stolen, når han er med til at teste, herunder blandt andet skift af batteri
- De kan køre omkring 12 kilometer i timen, og stærkere skal det heller ikke gå, for så kan det blive ubehageligt eller farligt for nogle borgere, når de eksempelvis støder på en kantsten eller andet, fortæller Bjarne, inden han tager plads i stolen for at forcere dagens bump.