Borgervejleder Camilla Skov Lauridsen foran bagsiden af Viborg RådhusBorgervejleder Camilla Skov Lauridsen foran bagsiden af Viborg Rådhus

Den eneste ene ”Borgervejleder”

Camilla Skov Lauridsen elsker at hjælpe andre. Og lige nu er hun i gang med at genopfinde sig selv som ”borgervejleder version 2” til gavn for de borgere, der har brug for hjælp.

Tekst og foto: Marianne Fauerholdt

- Det er en lille smule diffust at forklare, hvad mit job er, for jeg laver rigtig mange forskellige ting, fortæller Camilla Skov Lauridsen, som er den eneste i Viborg Kommune med jobtitlen ”borgervejleder”.

Jobbet favner da også ret bredt. Alle borgere og virksomheder i kommunen kan nemlig kontakte Camilla, hvis de f.eks. har problemer med at finde rundt i de kommunale regler og systemer, hvis de har svært ved at forstå en afgørelse i en sag – eller hvis de har brug for vejledning om mulighederne for at klage.

Opgaverne kan derfor være meget forskellige, fortæller Camilla:
- Det kan være alt fra at henvise en ung iværksætter til Business Viborg til at vejlede en borger i en kompleks sag, der er gået i hårdknude et andet sted i huset. Jeg kan ikke sagsbehandle, men jeg kan lytte, anerkende borgerens svære situation og som regel komme med en ny vinkel eller skabe en dialog til mine kolleger, som så gør deres bedste for at hjælpe borgeren videre.

Hjælper både borgere og kolleger

Flere og flere services i kommunen er selvbetjeningsløsninger. Borgere, der ikke forstår at bruge de løsninger, kommer derfor ofte og søger hjælp hos borgervejlederen.

- Selvfølgelig kan kollegerne i Borgerservice og andre afdelinger hjælpe, men nogle gange er det bare nemmere at tale med mig. Jeg kan samle det hele og hjælpe – f.eks. med alle de ting, der skal klares, hvis en pensionist både skal søge boliglån, boligstøtte og helbredskort samt flytte adresse, forklarer Camilla Skov Lauridsen.

Borgervejleder Camilla Skov Lauridsen sammen med beskæftigelsesvejleder Henrik Aabo i Viborg RådhusBorgervejleder Camilla Skov Lauridsen sammen med beskæftigelsesvejleder Henrik Aabo i Viborg Rådhus
Camilla møder ofte borgere ved et af bordene i rådhusets atrium. Her er det dog beskæftigelsesmedarbejder Henrik Aabo, der får gode råd.

Borgervejlederen er også en tværgående vidensbank for sagsbehandlere i mange af kommunens afdelinger:
- Faktisk er det ofte medarbejderne, der stiller spørgsmål fra borgerne, som måske ligger uden for medarbejderens faglige område. De ved, at de altid kan kontakte mig med alle typer spørgsmål – og at jeg altid gerne vil hjælpe dem – og dermed den borger, hvis sag de behandler.

Genstart og udvidelse

Camilla Skov Lauridsen lytter til den efterspørgsel, der er på hendes viden, og er på den baggrund i gang med at genstarte og udvide indholdet i stillingen som borgervejleder.

De mange oplevelser med at hjælpe kolleger og videndele på tværs af organisationen har f.eks. givet hende idéen om temadage, der skal styrke samarbejdet på tværs af afdelinger.

Hun har fået fuld opbakning fra sin leder til idéen og er nu ved at organisere den første temadag for medarbejdere på rådhuset, som har en stor kontaktflade til hinanden. Det overordnede tema for dagen er ”boliger” – og dagen henvender sig til medarbejdere, der får spørgsmål om bl.a. boliger og boliglån. Det er medarbejdere, der arbejder på så forskellige fagområder som f.eks. jobcenter, visitation og familieafdeling.

- Det er fedt, at få lov til at gennemføre de idéer, jeg får, og dele dem med andre, smiler Camilla og tilføjer:

Jeg prøver at gøre stillingen som borgervejleder lidt anderledes. Jeg føler selv, at jeg har gjort den lidt til min egen.

Temadagen er blot én af de idéer, Camilla har sat i søen for at udvide rollen som borgervejleder.  Hun er f.eks. også optaget af, hvordan frivillige kan bidrage til at hjælpe borgere med vejledning i komplekse, økonomiske spørgsmål.

- Kolleger fra andre afdelinger har ofte spurgt, om vi har en, der kan hjælpe med f.eks. at lave et budget for en borger, men det har jeg hidtil måttet svare nej til, fortæller Camilla.

Hun har derfor - sammen med sin afdelingsleder i Borgerservice og kolleger fra Ydelseskontoret og Visitationen - lavet et jobopslag, hvor de søger en frivillig, økonomisk vejleder, der kan hjælpe med opgaver, som ikke falder ind under kommunens opgaver.

- Vi forestiller os, at det er en erfaren ildsjæl - måske en pensioneret bankrådgiver eller socialrådgiver, der kan hjælpe os ind i mellem. På den måde kan vi måske slå flere fluer med ét smæk, når en borger f.eks. beder om hjælp til at søge om boligstøtte, men inden da skal have styr på oplysninger om privatøkonomien.

Borgervejlederens åbningstider angivet i Borgerservice på Viborg RådhusBorgervejlederens åbningstider angivet i Borgerservice på Viborg Rådhus
Borgervejlederen træffes fortrinsvis på rådhuset, men man kan også aftale at mødes på Hovedbiblioteket i Viborg om mandagen.

Succes på landevejen

En tredje ting, som Camilla Skov Lauridsen gør anderledes end tidligere, er, at hun tager mere ud til borgerne. Der sker ofte på opfordring af kolleger fra Visitation Sundhed og Omsorg, der har besøgt den konkrete borger først:
- Der er borgere, som simpelthen ikke fysisk kan møde op herinde på rådhuset. Så tager jeg ud til dem og hjælper f.eks. med at søge boligstøtte eller tilskud til midlertidigt ophold.

En af de største glæder for Camilla er, at hun kan hjælpe nogle af de allersvageste borgere. Sådan en oplevelse havde hun for nylig:
- Jeg hjalp en herre med en del forskellige ting. Og så kunne jeg i løbet af vores snak se, at han havde mulighed for at søge om supplement til sin pension. Han vidste ikke selv, at han kunne søge om det, og han havde altså ikke næsten igen penge.

Så jeg kom for at hjælpe med én ting, men inden jeg gik, havde jeg også hjulpet ham med at søge om nogle ekstra penge, som han kan købe mad for hver måned. Det, synes jeg jo, gør en forskel – både i hans og min verden.

Camilla er i det hele taget meget glad for sit alsidige job som kommunens eneste borgervejleder hver mandag, tirsdag og torsdag.

Onsdag og fredag skifter titlen så til bl.a. giftefoged og Borgerservice-medarbejder, og Camilla er kan godt lide variationen i de mange forskellige opgaver.