Lyserøde hjerteformede post-its i personalekøkkenet og test af vaner. Det er eksempler på lokale tiltag, der møder medarbejdere, når Viborg Kommune igen i år deltager i Rådet for Bedre Hygiejnes kampagne – Hygiejneugen 2024.
Hånd- og mundhygiejne i fokus i uge 38
Tekst og foto: Britt Roslyng / Kommunikation
Når der i uge 38 er national hygiejneuge, laver Viborg Kommunes 125 hygiejneambassadører og deres ledere forskellige initiativer, der sætter ekstra fokus på god hygiejne. Årets tema er: God hånd- og mundhygiejne i alle livets faser fra barnsben til de ældre år.
Flere ambassadører og ledere har op til ugen været samlet til et online cafemøde, hvor de har fået inspiration til aktiviteter, de kan lave lokalt på deres arbejdsplads i løbet af hygiejneugen.
En af dem, der har planlagt ekstra aktiviteter i uge 38, er forebyggende medarbejder og hygiejneambassadør i Sundhedscenter Viborg, Britta Koppelgaard.
Flere aktiviteter om ugen
Britta har lavet lokale initiativer i forbindelse med Hygiejneugen mange gange, og har en særlig tilgang til aktiviteter i løbet af ugen.
- Når jeg laver Hygiejneuge, planlægger jeg, at der enten sker noget hver dag eller flere gange i ugen, så jeg bygger det op. Det giver mine kolleger gode tilbagemeldinger på, fortæller hun.
Lyserøde post-it
Kollegerne er også gode til at engagere sig, og Britta oplever, at de byder ind med indsatser. Blandt andet har en kollega i år ytret ønske om at sætte fokus på kontaktpunkter – altså de steder, som alle ofte er i berøring med, fx dørhåndtag og hanken på kaffekanden.
“- Det er jo rigtig dejligt, når det er en kollega, der kommer og byder ind. Det viser, at det ikke kun er mig som hygiejneambassadør, der tænker i det, men at det også er blevet en del af huset
Britta Koppelgaard
I uge 38 vil medarbejderne derfor finde lyserøde, hjerteformede post-its rundt omkring på kontaktflader i personalekøkkenet. De mange post-its skal gøre medarbejderne opmærksom på, hvis de er i berøring med et sted, som mange rører ved og derfor potentielt er risiko for smitte.
- De vil typisk hænge der en dag eller to, og så tager jeg dem ned igen, for ellers vil det jo blive snasket i sig selv, påpeger Britta.
Inddrager brugerne af sundhedscenteret
Som noget nyt i år, laver Britta ikke kun aktiviteter for sine kolleger. Hun har sammensat en test, som også sundhedscenterets brugere kan tage.
- Det er en test af egne vaner, hvor de fx skal svare på spørgsmål om, hvor ofte de bruger tandtråd og hvordan de vasker hænder. Det er ikke en test, hvor man kan svare rigtigt eller forkert, men den giver et indblik i, om man har styr på det eller har brug for en ven til at få genopfrisket de gode vaner, fortæller Britta.
Testen kommer til at ligge forskellige steder rundt om i sundhedscentret sammen med informationsmateriale. For at skabe ekstra motivation til at tage testen, kan deltagerne vinde en lille præmie ved at komme en seddel i en kasse.
- Man skal ikke aflevere sine svar, men bare sine kontaktoplysninger, så vi kan kontakte vinderen.
Prisvindende organisation
Britta er en del af Viborg Kommunes ambassadørhold med medarbejdere og ledere fra hele organisationen. Netop organiseringen på tværs og den løbende videndeling er blevet bemærket – også uden for kommunegrænsen.
Det indbragte sidste år Rådet for Bedre Hygiejnes Hygiejnepris 2023.