Teselskab og frisørsalon får børn med i fællesskaber

Når de øver sociale kompetencer i Engelsborg Børnehus i Viborg, foregår det med 10 plastikkasser fyldt med legetøj, der udvikler børnenes evner til fx at vente på tur, aflæse andres ansigter og kommunikere.

Tekst og foto: Britt Roslyng/Kommunikation

- Er der nogen, der vil være med til frisørsalon?

Der går ikke mange sekunder fra pædagog Marie Louise Navntoft stiller spørgsmålet, til stolene omkring bordet med legekassen er optaget.  Snart er otte børn fuldt optaget af at rede, ”klippe” og sætte hår.

Legekassen til frisørsalon er blot en ud af ti legekasser, de har lavet i Engelsborg Børnehus, som de bruger til at øve børnenes sociale færdigheder.

- Når vi laver en frisørsalon, rører vi ved hinanden. Når vi rører ved hinanden, mærker vi automatisk også efter og spørger os selv: Ser han glad ud, eller bliver han ked af det, når jeg gør sådan, fortæller dagtilbudsleder i Engelsborg Børnehus, Karin Hvidberg.

Børnene i Engelsborg Børnehus elsker at lege frisørsalon.

Flere skal være en del af et fællesskab

Idéen med legekasser udspringer af et oplæg ved det årlige lederseminar i Børn & Unge. Her hørte Karin et oplæg med forsker Søren Østergaard, der fortalte om, at mange børn i skolealderen har svært ved at være en del af et fællesskab.

 - Så tænkte jeg, at det må vi kunne gøre bedre. Vi laver tit indsatser med fokus på det enkelte barn, hvor vi for eksempel giver barnet pauser i løbet af en dag. Men gad vide, om det er det, der hjælper barnet til at skabe relationer?

Sammen med pædagog Marie Louise gik Karin i gang med at samle de første legekasser. Formålet med kasserne er at hjælpe børn til at skabe relationer, og de bliver bragt i spil hver eftermiddag, hvor en medarbejder arbejder fokuseret med en børnegruppe eller et barn.

- Det kan fx være en børnegruppe, hvor vi kan se, at harmonien ikke er så god. Eller det kan være et barn, som vi gerne vil give flere redskaber til at deltage i legen og fællesskabet, fortæller Karin.

- Lige nu har jeg en drengegruppe, hvor det der kan være svært, det er at bruge sproget aktivt og gå i dialog med hinanden. Det hjælper, at der er voksen tæt på, som kan hjælpe dem med dialogen

Når vi leger, er jeg hele tiden opmærksom på at fortælle børnene om de gode intentioner. Jeg kan fx sige: ”Hov, du gjorde sådan. Er det fordi du ønsker, at tårnet skal bygges højere?” Det giver dem succes og redskaber i legen, fortæller Marie Louise.

Børnegrupperne arbejder med den samme legekasse over en periode, så de øver sig på den samme leg.

Når de er blevet sikre i den her leg, så kan Marie Louise trække dem med ind i fællesskabet. Så kan de være med til at lege, og får jo kæmpe lys i øjnene. For her er der en leg, hvor barnet føler sig mere sikker.

Karin

Succes i leg og fællesskaber

Der er en fast struktur for, hvilke voksne og børn der har hvilke dage.

- Man skal både kende sin placering og kende børnene. Børnene er forskellige, og man skal vide, hvad man vil med gruppen og ønsker for dem, fortæller Marie Louise, der har faste børnegrupper hver torsdag og hver anden fredag.

- Det er altså altid de samme børn, der leger med Marie Louise. Det vil sige, at hun kan løfte niveauet fra gang til gang, fortæller Karin, inden hun fortsætter:

- Når man starter en legegruppe op, er det den voksne, der styrer legen. Efter noget tid kan den voksne gå mere ved siden af og støtte og sætte ord på legen. Senere kan hun gå mere bagved, og enten trække flere børn med ind i legen - eller trække legen med ud i det store fællesskab. På den måde kommer børnene, der har leget legen i længere tid, i en privilegeret position, forklarer Karin.

 

Læs også artiklen Billeder på gulvet giver børn ro og Fysisk aktivitet og fuldkorn på menuen, der begge er historier fra Viborg Kommunes kvalitetsrapport for Børn & Unge. 

Marie Louise kigger i en af de mange legekasser, de har i Engelsborg Børnehus

I Børn & Unge arbejder man med foretrukken praksis, hvor det er læringsmiljøet, der tilpasses børnene og ikke omvendt, og hvor vi gennem variation i læringsmiljøerne sætter spot på forskellige børns styrker, og derved sætter dem i privilegerede positioner.

- Vores indsatser med legekasser gør, at barnet får erfaringer i leg og at være i sammenhænge, hvor de får succes. De får samtidig også gode erfaringer med at være en del af fællesskabet. Det er faktisk det, der sker, lyder det begejstret fra Karin.

Hver tredje måned taler de i personalegruppen om, om der skal oprettes nye legegrupper eller om de skal fortsætte med de legegrupper, de har lige nu.

Bringer minimumsnormeringer i spil

Karin (tv.) og Marie Louise (th.) er idémagerne bag legekasserne.

Minimumsnormeringer har gjort, at institutionen har fået flere ressourcer. Nogle af de ressourcer benytter de til at skabe nogle rammer til at arbejde fokuseret med at bringe børn i en privilegeret position.

Og det har ikke været svært at sætte i værk.

- Det har været enormt nemt, lyder det fra både Karin og Marie Louise.

- Vi arbejder ud fra princippet: Gå foran, gå ved siden af og gå bagved. Det er grundfundamentet for den voksen, der har de her aktiviteter.