Hvad glæder lærerne sig mest til, når et nyt skoleår begynder – og er der forskel på, hvordan man forbereder sig, når man er ny i faget eller meget erfaren? vivi.dk’s udsendte har talt med to lærere i hver sin ende af erfaringsskalaen.
Parat til skolestart
Tekst og foto: Lene Bækgaard / Kommunikation
Johan Finnemann Viuff har to år på bagen som folkeskolelærer og er netop begyndt som ny klasselærer for en af Søndre Skoles 6. klasser, som han skal undervise i dansk, engelsk og idræt. Til sammenligning har Susanne Søholt Nielsen, bedre kendt som Sanne, været børnehaveklasselærer i 30 år. De to kolleger har allerede inden sommerferien været i gang med at forberede sig på et nyt skoleår og har sagt ja til at fortælle lidt om, hvad de især har arbejdet med, så de er klar, når eleverne indtager klasselokalerne efter en lang sommerpause.
Fokus på trivsel i 6.A
– Jeg skal være klasselærer for den nye 6.A sammen med min kollega Stine Kieldsen, og vi har brugt meget tid på at forberede, hvordan vi kan skabe bedst mulig trivsel. Faktisk vil jeg sige, at 90 procent af mine forberedelsestimer er blevet brugt på at planlægge, hvordan jeg kan skabe et godt læringsmiljø – f.eks. ved at have forberedt noget så konkret som, hvordan eleverne skal sidde i klassen, fortæller han.
Klassen kender allerede Johan, fordi han har haft sin gang hos dem som vikar i det forgangne skoleår. Derfor er han meget bevidst om, at han træder ind i 6.A i en ny rolle efter sommerferien.
– Min målsætning er helt klart at skabe ro og faste vaner fra første dag, både fordi det er med til at skabe den nødvendige respekt om mig som deres lærer, og fordi det skaber den tryghed, der er helt afgørende for, at man kan koncentrere sig om at lære, siger han.
Relationer i centrum i 0.A
Selv om Sanne Søholt Nielsen har arbejdet 30 år som børnehaveklasselærer, bliver det aldrig rutine for hende at begynde et nyt skoleår, også fordi kulturen omkring skolestart har ændret sig gennem årene.
– Tidligere handlede det meget om at lære at skrive og regne allerede i børnehaveklassen, men nu er det i højere grad relationerne, som er i centrum, forklarer hun og fortsætter:
– Når man spørger børnene, hvad de synes, der er det vigtigste i skolen, så siger de, at det er kammeraterne. Derfor bruger jeg første halvdel af skoleåret på at få skabt et trygt og tillidsfuldt miljø i klassen. Selv om de fleste heldigvis glæder sig til at begynde i skole, så er der også mange, som kan være nervøse for det nye.
“Tidligere handlede det meget om at lære at skrive og regne allerede i børnehaveklassen, men nu er det i højere grad relationerne, som er i centrum
Sanne Søholt Nielsen
Overgangen fra børnehave til skole er den mest betydningsfulde begivenhed i børns skoleliv, mener Sanne og fremhæver det gode samarbejde, hun har med børnehaverne i skolens område om netop at skabe masser af tryghed i den overgang.
Det glæder de sig mest til
Første skoledag skal være en fest, mener Sanne, og derfor er 0.A’s klasseværelse pyntet op med flag.
– Når børnene bliver spurgt, hvad det bedste ved børnehaveklassen har været, svarer de fleste, at det er første skoledag. Den dag husker de alle meget tydeligt, og derfor skal den være særlig, siger hun.
Johan glæder sig til at lære sin 6. klasse at kende på en ny måde.
– Vi skal finde en god balance med hinanden, hvor vi både kan have det sjovt og kunne pjatte og samtidig holde en god tone, slutter han.