Ordningen med fremskudte børne- og ungeråd-giver giver mere nærhed og lettere adgang til råd og vejledning for både børn, forældre og fagpersonale.
Alle får lettere adgang til hjælp fra socialrådgivere
Foto og tekst: Britt Roslyng / Kommunikation
I Viborg Kommune er der seks fremskudte børne- og ungerådgivere, der tilbyder tidlig støtte og vejledning til børn, unge og familier i en sårbar position, og som ikke har en aktiv sag i Familieafdelingen. De tilbyder også faglig sparring til fagpersonale, som fx pædagoger og lærere.
En af de fremskudte børne- og ungerådgivere er Luise Røn Petersen. Inden hun startede i jobbet, var hun ansat i Fronten i Familieafdelingen, hvor hun blandt andet tog sig af underretninger. En underretning er en henvendelse til kommunen om bekymring for et barns eller en ungs trivsel og udvikling. Som en af de væsentligste forskelle i mødet med forældrene, peger hun på:
- Jeg oplevede, at mange forældre havde et forsvar og ikke turde sænke paraderne og vise, hvor de var sårbare og havde brug for hjælp, da jeg arbejdede i Fronten. Når jeg kommer som fremskudt børne- og ungerådgiver, er jeg et frivilligt tilbud og møder oftest familierne i deres eget hjem. Det gør det lettere for dem at fortælle, hvad der er svært.
“Vi er der ikke for at pege på, hvor de gør det forkert. Vi er der for at hjælpe.
- Luise Røn Petersen
Mange forskellige opgaver
De fremskudte børne- og ungerådgivere arbejder med børn og unge fra 0 til 18 år, og derfor er de inde over mange forskellige problematikker.
- Det kan fx være råd og vejledning til en dagplejemor, hvor forældre kan have behov for at sætte en alderssvarende ramme og struktur, når barnet skal begynde i børnehave. Det kan også være sparring til forældre til en ung, der har et begyndende misbrug, fortæller Luise Røn Petersen.
De seks fremskudte børne- og ungerådgivere er inddelt i skoledistrikter. Det sikrer et tæt samarbejde.
- Vi kommer fast på de samme skoler, og vi har også de dagtilbud og klubtilbud, der hører under distriktet. Så vi har en fast gang rundt i de forskellige distrikter og et tæt samarbejde med ledere og medarbejdere.
På næsten alle skoler er der aftalt en træffetid, hvor Luise og hendes kolleger er til stede. Det gør det lettere for medarbejdere og ledelse i dagtilbud og skoler at henvende sig og gøre brug af rådgivernes faglighed.
- Det skal de endelig bare gøre brug af, opfordrer Luise Røn Petersen.
Rette hjælp
Tidligere, hvis der var en bekymring for et barn i en skole eller institution, sendte de en underretning til Familieafdelingen. På baggrund af underretningen lavede Fronten i Familieafdelingen en vurdering af, om der var behov for særlig støtte i familieafdelingen, eller om det var en fremskudt børne- og ungerådgiver, der kunne hjælpe med råd og vejledning. Nu er proceduren ændret.
- Nu sparrer vi med dagtilbuddet, skolen og klubtilbuddet, inden de sender en underretning afsted for at kvalificere, om der er behov for at underrette eller om det kalder på noget andet, fortæller Luise og fortsætter:
- Hvis der er behov for at sende en underretning, så hjælper vi også gerne med at skrive den.
Stort kendskab
De fremskudte børne- og ungerådgivere har et stort kendskab til både kommunale og frivillige tilbud, som de kan guide forældrene til at opsøge.
- Det kan fx være skilsmissegrupper, som Sundhedsplejen udbyder eller nogle af vores forebyggende indsatser i form af Fritidsvejledere eller Gadeplan. Så måske er det ikke mig, der tilbyder hjælpen, men jeg kan sende dem videre til en kollega, der kan, siger Luise Røn Petersen.