Den eneste ene ”Marketingkoordinator”

Hvad har de gang i inde på kommunen, kunne man med rette spørge ved synet af billedet ovenfor. Svaret får du i første afsnit af vivi.dks nye serie, ”De eneste enere”, hvor vi tegner et portræt af Simon Qvist Apel, den eneste medarbejder i Viborg Kommune med titlen ”marketingkoodinator”.

Tekst og foto: Marianne Fauerholdt / Kommunikation

Det, Simon Qvist Apel har gang i lige nu, er at markedsføre kvindelandskampen Danmark – Belgien, som spilles på Viborg Stadion tirsdag den 9. april. Derfor har han de rød-hvide briller på.

Marketingplanen indeholder mange opgaver og dækker alt fra radiospots og LED-bander til digital annoncering og opslag på sociale medier. Og apropos sociale medier: Den dag, hvor vivi.dk’s udsendte mødte Simon til en snak, var han netop i færd med at samle præmier til en konkurrence på Viborg Kommunes Facebookside, som skal gøre opmærksom på kampen og fanzonefesten uden for stadion.

Opgaven er at tiltrække flere borgere

Simon Qvist Apel er cand.merc. i strategisk marketing og har bl.a. været ansat som marketingchef hos TDC Erhverv og Experian, før den usædvanlige stilling som marketingkoordinator hos Viborg Kommune i 2009 gjorde ham nysgerrig.

Men hvad skal Viborg Kommune egentlig med en marketingkoordinator? Hvad laver han? Stillet overfor de spørgsmål, svarer Simon Qvist Apel:

- Hvis vi flyver helt op i helikopteren, så er mit job at hjælpe med at tiltrække flere mennesker til kommunen. Gerne permanente tilflyttere, men også studerende og besøgende og gæster af alle slags.

Hvordan det så hænger sammen med f.eks. kvindelandskampene, har marketingkoordinatoren også et svar på:

- Hvis man bryder hovedopgaven ned, så kan metoden til at tiltrække både tilflyttere, studerende og gæster bl.a. være at gøre Viborg kendt som en kommune med mange store kultur- og sportsbegivenheder. Det gælder f.eks. Hærvejsløbet, Snapsting, Viborg Animations Festival og Jul i Viborg.

Det er en bevidst strategi fra Viborg Byråds side. En strategi, som – ud over at markedsføre Viborg Kommune og tiltrække gæster – også giver kommunens borgere store, fælles oplevelser.

En mand med flere sider og niveauer

Simon Qvist Apel er et roligt, lyttende og umiddelbart meget tillidsvækkende menneske. Blandt sine kolleger i kommunikationsafdelingen er han bl.a. kendt for sine tjekkede, mønstrede skjorter, de altid skiftende brillestel og de uhyrligt mange far-jokes, han hiver ud af skjorteærmerne hver dag.

Men man skal ikke tage fejl: Simon Qvist Apel og også kendt som en dygtig talknuser og en ”hard core” forhandler.

I Viborg Kommune er Simon, hans rolle og hans styrker kendt af det store, lokale netværk af private og kommunale kontakter, han har oparbejdet. Nye samarbejdspartnere kan til gengæld godt blive overraskede i mødet med den kommunale marketingkoordinator:

- Det er usædvanligt, at en kommune har en kandidatuddannet marketingmedarbejder med 15-20 års erfaring. Så hvis jeg f.eks. mødes med et reklamebureau, ja så må jeg nogle gange bruge lidt krudt på at forklare, at vi faktisk godt lige kan hæve samtalen op på et mere strategisk niveau, fortæller Simon.

Simon Qvist Apel og direktør Mette Danmark fra bureauet Clienti modtog i 2017 brancheprisen ”Årets Brøl” hele to gange for Årets Digitale kampagne og Årets Sociale Medie-kampagne, som blev produceret i forbindelse med en brandingkampagne for Bjerringbro. / Foto: Udlånt af Clienti

Ud over det strategiske element kan Simon Qvist Apel også godt lide at arbejde med de helt konkrete handlingsplaner for markedsføring:

 -  Jeg synes, det er rigtigt, rigtigt sjovt. Nogle gange kan ting godt tage lang tid i det kommunale system, men jeg kan som regel få ting til at lykkes. Det synes jeg er sjovt. Og så synes jeg i øvrigt, at det også er sjovt og anderledes at være i en verden, som ikke er drevet af salgsbudgetter.

Jul hele året rundt

Noget af det arbejde, som Simon Qvist Apel er mest stolt af, er arbejdet med de mange julefilm, som har udspillet sig i Viborg Kommune de senere år.  

Tanken om, at Viborg Kommune skulle være kulisse for en landsdækkende tv-julekalender blev født, før Simon Qvist Apel blev ansat, men det var ikke lykkedes at gøre den til virkelighed. Simon kastede sig ud i det og prøvede én gang til ved at samle et hold af mange gode, lokale kræfter og et filmselskab – bakket op af byrådet. Desværre – eller måske heldigvis – lykkedes det ikke. Simon Qvist Apel fortæller nemlig her om at blive overhalet på målstregen og alligevel vinde i det lange løb:

- Vi fik det til at lykkes så langt, at Viborgs projekt var et af de to sidste bud, som TV2 skulle vælge i mellem til en julekalenderproduktion. Desværre valgte TV2 vores konkurrent, og så stod vi der og havde brugt en halv million på manus og idé mv. Og filmselskabet, som vi arbejdede sammen med, havde brugt et tilsvarende beløb. Men så fandt vi på en helt ny idé: Vi laver da en spillefilm ud af det i stedet for!

Det viste sig at være en rigtig god idé, og siden har det nærmest været jul året rundt for Simon Qvist Apel. Det er nemlig blevet til i alt fire julefilm, som alle er optaget i Viborg by og kommune, og Simons opgave har bl.a. været at koordinere mellem kommune, filmproducent og lokale aktører for at få tingene til at ske.

Og det er et meget alsidigt arbejde at få ting til at ske, forklarer Simon Qvist Apel: 

- Det dækker alt fra at få en kontrakt på plads med produktionsselskabet til at skaffe vejsalt, der skal ligne sne. Den mere festlige del har handlet om at få aftaler i stand om juleudstillinger med filmrekvisitter og at arrangere flotte filmpremierer med besøg fra kendisser og medier, som normalt ikke stopper i Viborg.

Ulrik Wilbek byder velkommen til premieren på Julemandens Datter 2 i 2020

Karriereby Viborg er også en karriere

En af de helt oplagte opgaver for kommunens marketingkoordinator er at markedsføre Karriereby Viborg – et samarbejde mellem kommune, uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv.

-  Her arbejder vi med at positionere Viborg som en attraktiv studieby, hvis man ikke lige er til storbyens stenbro og hårde puls – men måske mere til ro, natur, nære fællesskaber og billigere boliger end i Aarhus, Aalborg og København, forklarer Simon Qvist Apel.

Med alt det arbejde, marketingkoordinatoren lægger for dagen, skulle man tro, at han også kunne overtale sig selv til at flytte fra Romalt til Viborg. Det er dog endnu ikke lykkedes. Og noget tyder på, at Apel-familien hjemme i Randers-forstaden tæller flere dygtige forhandlere end lige Simon selv 😊

Læs mere om det danske kvindelandsholds sidste kamp med Viborg Stadion som hjemmebane den 9. april på viborg.dk/kvindelandsholdet